Abstract:
В статье рассмотрены подходы к определению малого бизнеса, а также вопросы поддержки малого и
среднего бизнеса государством. Показано динамичное развитие субъектов малого предпри-
нимательства. Названы задачи, которые поддерживают конкурентноспособные рыночные отношения
и влияют на создание увеличения активности новых предпринимательских групп. Авторами
рассмотрен зарубежный опыт поддержки развития малого и среднего бизнеса. Представлены основ-
ные программы развития малого бизнеса, дан сопоставительный анализ макроэкономических показа-
телей развития сектора малого и среднего бизнеса в Казахстане и в ряде других стран.
The article deals with approaches to the definition «small business» and the questions of supporting small and
medium business by the government. It is shown the dynamic development of subjects of small business. The
tasks are called, which support competitive market relations and affect the creation of activity increasing of
new business groups. It gives an example of foreign experience of supporting in the development of small
and medium business. Relying on world experience, the tasks of supporting small business are defined. The
main programmes of development small business are presented. It gives comparative analysis of macroeconomic
indicators of development of small and medium business sector in Kazakhstan and in some countries